Citroen 2cv Varevogn
Engang blev der produceret tusindvis af Citroën HY-er, men i dag er der kun få tilbage. De er til gengæld utrolig velholdte, og kørende klenodier.
Et vaskebræt. Sådan kaldte vi Citroën's varevogn, dengang jeg var ung. Navnet var ikke bare grebet ud af det rene ingenting. Det skyldtes ganske enkelt, at karosseriet mest af alt lignede et gammeldags vaskebræt, eller kraftig bølgepap om du vil. Den var ikke til at overse.
Tilbage i 60-erne kørte der endda en del af disse varebiler rundt på vejene. Det var håndværkerbiler, måske var det den lokale slagter, der kørte ud med kød, eller mælkemanden, der leverede mejeriprodukter til husmødrene på de stille villaveje. Der var ingen luksus i disse biler. Det var en arbejdsbil med stor sidedør, lige til at stille kasserne med grøntsager ind i, for så at køre hen til det lokale marked og sælge ud. Den var da næsten heller ikke til at slide op, og sådan havde den franske producent også bestemt sig, at den skulle være. Robust og enkel. De første kørte af samlebåndet i 1947, og da produktionen 34 år senere blev indstillet, var der rullet næsten 475.000 biler ud af hallerne i det midtfranske. Ikke så sært, at der stadig kører en del modeller på vejene, men nu er de fleste nænsomt sat i tip-top stand.
Bo-bil
Du skal ikke lede ret længe på de forskellige bilbaser rundt omkring i Europa, før du støder på Citroën HY-varevognen. Nogle er rene rustbunker, der venter på en person, der vil lægge mange arbejdstimer i bilen, inden den igen er klar til at gå gennem syn. Men der er også mange andre tilbud, hvor vognene er bygget om til kaffebar eller bare en bar, eller til bo-bil for den lille familie, der ikke ønsker at fræse ned over de tyske motorveje. Det er en bil, der vækker opsigt, en van, der oser af sjæl og kærlighed til detaljerne, og den kommer bestemt op i kategori med de gamle VW-rugbrød modeller, der også er bygget om til autocampere. Og lige en ting mere. Billige er de bestemt ikke, disse veteraner på landevejen. Denne her er fotograferet i Flensborg, og jeg var ikke den eneste, der hev telefonen frem for at forevige den.
Til slut vil vi hurtigt takke Perlen Odense for have støttet muligheden for at udarbejde, artiklen. Vi vil derfor gerne anbefale dig at kigge på udvalget af Julie Sandlau. Derfor er dette indhold lavet for at tilgodese Perlen Odense