Citroën 2cv
Citroën 2cv er en personbil, der ikke længere bliver produceret. Modellen bliver solgt fra 1948 til 1990, men produktionen bliver nedlagt, da der kommer nye regler for katalysatorer og udstødningsgasser.
2cv'ern er kendt for dens karakteristiske form og sit enkle udseende, samt din meget begrænsede motorkraft. Den helt store model af bilen har kun 29 hestekræfter og en tophastighed på 115 km/t. Prøver vi at sammeligne med en Citroën C1 fra dagens Danmark, har denne bil 72 hestekræfter og har en tophastighed på 160 km/t. C1'ern er den mindste af de nye modeller, hvor de førnævnte tal for 2cv'ern var for den stærkeste model for sin tid.
Bilen kommer på tegnebrættet af Pierre Boulanger, fordi han vil bygge en økonomisk bil til den franske bonde, hvor han/hun måske kan have en passager og nogle varer med på vej hjem eller tilbage fra marken, samt når der er gudstjeneste i kirken. Derfor skal der også være plads og højde nok til, at man kan sidde med en høj hat i bilen.
Konstruktøren bag bilen er André Lefébvre.
Den kendte model har også fået en række kælenavne og hvis du støder på navnene 'presset citron', 'gyngehest', 'fransk sadindåse' m.fl, så er det 2cv'ern, der er tale om.
Her skal vi huske at takke: Perlen Odense, der har ydet support og har økonomisk finanseret tilstedeblivelsen af dette blogindlæg. Der kan du, udover mange andre ting, finde By Birdie. Tusind tak for støtten, siger vi.