Citroen 2CV Hestekræfter - Så Mange Har Den
Navnet lyver faktisk lidt. 2CV'en er opkaldt efter de franske ord for to hestekræfter, deux cheavaux-vapeur, men den har faktisk ni hestekræfter. Der er dermed lidt mere krudt i den lille bil fra Citroën, end hvad navnet faktisk indikerer.
2CV'en nåede med tiden op på flere hestekræfter end det, men navnet hang ved, selvom motorkraften med årene blev forbedret end del i den lille karismatiske vogn.
Skattelovgivning spillede ind
De franske biler blev på det tidspunkt beskattet ud fra deres ydelse. 2CV'en kom den gang ind i en ganske lav skatteklasse, som gjorde, at den var en billig mulighed for mange, som gjorde, at folk, der ikke tidligere havde haft råd til det, nu også kunne få en bil.
Den første 2CV rullede ud på vejen i 1948 - tre år efter at Anden Verdenskrig havde set sin europæiske afslutning. Legenden om 2CV'en siger, at navnet skyldes, at bilen var set som en erstatning for hestevogne med to heste. Den rigtige forklaring ligger dog gemt i den førnævnte skatteregel.
Med årene nåede 2CV'en op på noget mere end de ni hestekræfter, som den var født med. Topmodellen nåede her op på at have 29 hestekræfter, hvilket gav den en tophastighed på 115 km/t. Den var derfor langt fra en racerbil men derimod en billig bil til folk, der skulle have et billigt transportmiddel til kortere distancer - eller som ikke havde så travlt.
Citroën-legenden blev pensioneret i 1990 - efter 52 år på landevejene. I løbet af årene nåede Citroën at producere intet mindre end 3,8 mio. 2CV'ere. Faktisk endnu flere, da hele 8,8 mio. blev bygget, når man medregner varebiler og de andre biler bygget på
Tak for støtten
Vi takker til sidst avXperten for deres støtte til dette indlæg. Find en ny smart bilradio til bilen, eller utallige andre elektronikmærker i avXpertens store udvalg.